2021 Was zakelijk gezien een geweldig jaar voor Microsoft.
En als een direct gevolg maakte dat 2021 ook een goed jaar voor haar klanten en partners. Het bedrijf rapporteerde een indrukwekkende en continue groei van zowel de omzet als de nettowinst. Belangrijker nog is dat Microsoft deze financiele middelen actief heeft ingezet om haar positie als toonaangevende leverancier van een intelligent cloud platform verder te versterken en uit te breiden. Met die platform aanpak ondersteunde het bedrijf haar klanten optimaal in hun digitale transformatie initiatieven. De positieve resultaten resulteerden in opnieuw een jaar van sterk stijgende aandelenkoersen. In 2021 groeide de waarde van de aandelen met 51 procent, waardoor Microsoft nu één van de hoogst geewaardeerde bedrijven ter wereld is.
Ondanks de COVID-crisis bleven de omzet en winst van Microsoft in 2021 onverminderd hard groeien. Met haar uitgebreide aanbod van moderne, cloudgebaseerde producten en diensten profiteerde het bedrijf ten volle van de impuls die deze crisis aan de digitale transformatie van onze wereld gaf.
Het goede nieuws voor Microsoft’s klanten en partners is dat het bedrijf heeft besloten om grote delen van deze groeiende winst te herinvesteren in Research & Development. Met als doel haar software oplossingen en diensten verder te verbeteren. In het fiscale jaar 2021 investeerde Microsoft maar liefst 20,7 miljard dollar in Research & Development. Dat is 12 procent van de totale omzet. En die investeringen vertegenwoordigden een stijging van 8 procent of $ 1,4 miljard in vergelijking met het budget van een jaar eerder.
In 2021 groeide het gebruik van Microsoft Teams spectaculair als direct gevolg van de opkomst van hybride werken. Teams is de enige alles-in-één oplossing die vergaderingen, gesprekken, chat, samenwerking en automatisering van bedrijfsprocessen ondersteunt in de dagelijkse workflow. Microsoft introduceerde in 2021 honderden nieuwe functies, varierend van nieuwe presentator modi tot nieuwe inclusieve vergaderervaringen. Inmiddels gebruiken meer dan 250 miljoen mensen Teams elke maand.
Tot slot heeft Microsoft een sterke en consistente strategie voor haar Dynamics 365 ERP- en CRM-bedrijfsoplossingen. Het bedrijf slaagt er keer op keer in om deze producten uit te breiden en verder te verbeteren. Belangrijk hierbij is de voortdurende integratie met de omliggende producten van Microsoft's krachtige intelligente cloud platform. Zoals de integraties naar Office (productiviteit), Teams (samenwerking), Power BI (rapportages en inzichten) en Power Apps (low-code ontwikkeling). Deze strategie vormt de basis voor een continue groei van het aantal klanten en van marktaandeel.
Dus als jij plannen hebt om jouw bestaande IT-oplossingen in 2022 te upgraden of te moderniseren dan is het zeker zinvol om Microsoft een positie op jouw shortlist te geven.