Wat zijn Incoterms?
De Incoterms regels geven duiding aan 11 van de meest gebruikte handelstermen zoals CIF, DAP, ...
De regels beschrijven:
- De verplichtingen voor zowel de verkoper als de koper. Wie is bv. verantwoordelijk voor het organiseren van het transport, wie is verantwoordelijk voor de benodigde verzekeringen, wie regelt douane documenten?
- Op welk moment in het proces “de levering” effectief is, of met met andere woorden op welk moment het risico wordt overgedragen van verkoper naar koper
- Wie verantwoordelijk is voor de kosten zoals transportkosten, verpakkingskopsten, kosten voor het laden, ....
Wat wil men bekomen door een Incoterms code op te nemen in een contract?
Het refereren naar een Incoterms code maakt het glashelder wat de verantwoordelijkheden van koper en verkoper zijn op het vlak van risico’s, kosten, het regelen van transport en douane documenten. Op die manier worden moeilijkheden bij eventuele legale disputen zoveel mogelijk vermeden.
Wat zijn de 2 meest extreme Incoterm regels?
De 2 meest “extremen” in termen van verplichtingen, verantwoordelijkheden zijn EXW en DDP. Het is belangrijk om alternatieven die er tussenin liggen zorgvuldig te overwegen. In het geval van EXW komt het er ongeveer op neer dat de verkoper de goederen als het ware ter beschikking geeft aan de koper. Zo kan het beter zijn om onder FCA te verkopen om duidelijker en makkelijker afspraken te hebben rond het laden van de goederen. Bij DDP kan de verkoper bijvoorbeeld problemen hebben om de goederen bij de koper in te klaren, in dat geval is DAP beter. Een zorgvuldige keuze dringt zich op.
Wat zijn de alternatieven?
- F regels: FCA, FAS, FOB
- C regels: CPT, CIP, CFR, CIF
Een voorbeeld zoals EXW in detail?
Bij EXW of ExWorks zit zo goed als alle verantwoordelijkheid bij de koper.
- Levering en risico: de verkoper levert aan de koper van zodra de verkoper de goederen ter beschikking stelt op een benoemde plaats (vaak de fabriek of het magazijn). Die benoemde plaats hoeft niet op ‘grondgebied’ van de verkoper te zijn. Om aan de levering te voldoen hoeft de verkoper dus niet te gaan laden op de trein, vrachtwagen, vliegtuig of boot.
- Plaats van levering. Het is belangrijk om die plaats zo precies mogelijk te specifiëre zodat het helder is waar de verantwoordelijkheid van verkoper naar koper verschuift. Het is om dezelfde reden van belang om duidelijkheid te hebben vanaf welk moment de kosten ook voor de verkoper zijn.
- Voor de koper moet het ondertussen duidelijk zijn dat de verkoper zo goed als geen verplichtingen heeft. Denk maar aan risico’s bij het laden. Zelfs al helpt de verkoper bij het laden, het risico ligt eigenlijk bij de koper. Om dit risico te mitigeren kan je wel in de overeenkomst stipuleren wie het risico draagt tijdens het laden. Toch is het raadzaam om de optie FCA te overwegen, waar het laadrisico de verantwoordelijkheid van de verkoper is.
- Ook voor het verkrijgen van export en import documenten is de koper hier verantwoordelijk. Voor de import is het min of meer logisch dat de koper de controle heeft, maar voor de export kan dit een heel stuk complexer zijn in dit scenario.
- Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden van de verkoper |
Verantwoordelijkheden van de koper |
De verkoper moet de goederen, de factuur en alle andere benodigde documenten en diensten leveren zoals overeengekomen per contract met de koper |
De koper moet de betaling uitvoeren volgens de afgesproken voorwaarden zoals daar zijn de termijn van de betaling |
De verkoper moet de goederen ter beschikking stellen, niet geladen, op de afgesproken plaats binnen de afgesproken periode |
De koper moet de goederen ophalen |
De verkoper heeft alle risico tot op het moment dat de goederen op de afgesproken plaats ter beschikking staan van de koper |
De koper draagt het risico mbt verlies en schade van zodra de goederen ter beschikking zijn én de koper is geïnformeerd daarover. |
De verkoper heeft geen verplichtingen naar het organiseren van transport |
De koper regelt het transport |
De verkoper heeft geen verplichtingen naar het organiseren van verzekeringen |
De koper heeft geen verplichting te verzekeren |
De verkoper heeft geen verplichtingen m.b.t. leverings- of transportdocumenten |
De koper moet de verkoper laten weten dat de levering heeft plaats gevonden |
De verkoper moet informatie nodig voor vrijgaves voor export en import ter beschikking stellen |
De koper zorgt voor de douane modaliteiten. |
De verkoper is verantwoordelijk voor het controleren, correct labellen en verpakken van de producten tenzij anders overeen gekomen |
De koper heeft geen verantwoordelijkheid m.b.t. het controleren en verpakken. |
De verkoper draagt de kosten tot op het moment dat de goederen ter beschikking zijn van de koper |
De koper draagt de kosten van zodra de goederen beschikbaar zijn. De koper kan eventueel de verkoper moeten betalen voor het beschikbaar stellen van informatie rond bv. export douane modaliteiten. De koper kan verantwoordelijk zijn voor kosten wegens het niet of laattijdig in ontvangst nemen van de goederen. |
De verkoper moet communiceren over het beschikbaar zijn van de goederen |
|
Wenst u graag meer info over andere Incoterms dan adviseren wij u de Incoterms 2020 Mobile App aan. Die is beschikbaar voor Andoid en iOS. Een handigheid is ook het handboek dat u bij ICC (International Chamber of Commerce) kan aankopen.